Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

ΟΠΟΙΟΣ ΠΡΟΛΑΒΕ… ΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ ΕΙΔΕ! ΚΙ ΑΜΑ ΔΕΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ … ΝΑ ΜΟΥ ΓΡΑΨΕΙ!

Μια και αναφερθήκαμε, σε προηγούμενη ανάρτησή μας, στον … περίφημο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, ας του ρίξουμε μια κοντινότερη ματιά!

Πρέπει να επισημάνουμε, κατ’ αρχήν, ότι αυτός θα επιβάλλει συνθήκες οξύτατου ανταγωνισμού μεταξύ των δυνητικών επενδυτικών σχεδίων που θα επιδιώξουν ενισχύσεις από αυτόν. Κι αυτό γιατί, για πρώτη φορά, θα διατεθεί πολύ συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, ως συνολικός πρoϋπολογισμός του προγράμματος!

Συνεπώς, η ενίσχυση θα διασφαλίζεται μόνο για τα σχέδια που θα αξιολογούνται (γύρευε, τώρα από ποιους, και με βάση ποια «αξιοκρατικά» και «διαφανή» κριτήρια) ως «καλύτερα» των άλλων. Δηλαδή, τέλος στη … λογική: «Κουτσοί, στραβοί στον … Άγιο Παντελεήμονα»…

Οι πόροι που θα διατεθούν για το πρόγραμμα ενισχύσεων μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου δεν έχουν προσδιοριστεί μέχρι στιγμής, αλλά προβλέπεται να αποφασιστούν πριν από την έναρξη της εφαρμογής του, που τοποθετείται στα τέλη Μαρτίου ή στις αρχές Απριλίου 2011. (Πάλι καλά που δεν θα αποφασιστούν … μετά, δεδομένης της ικανότητα της … Κυβέρνησης να διατηρεί … σταθερούς και απαραβίαστους τους κανόνες του παιχνιδιού, κάτι που είναι γνωστό … τοις πάσι, εντός και εκτός των τειχών…).

Πάντως, το ποιοι θα είναι οι τομείς στους οποίους θα κατανέμονται τα κεφάλαια ενίσχυσης θα αποφασίζεται με βάση κυβερνητικές ντιρεκτίβες, ανάλογα με την εκάστοτε συγκυρία και τις προτεραιότητες της αναπτυξιακής πολιτικής… Ο εστί μεθερμηνευόμενον, ότι αφού δεν ξέρουμε κατά που θέλουμε να τραβήξουμε … αναπτυξιακώς, … θα σαλιώνουμε το δάχτυλο, και θ’ αρμενίζουμε … κατά που φυσάει ο άνεμος… Ή ακόμη χειρότερα, επειδή θα βρεθούμε αργά ή γρήγορα … κατάφατσα με τις κάλπες, βάστα και τίποτα … πισινές, να ρίξουμε κάνα φράγκο σε όποια τάξη … αφελών ιθαγενών μας βολεύει, ώστε ν΄ αρπάξουμε την ψήφο, κι έπειτα τους … βολεύουμε, καλή ώρα όπως σήμερα…

Επισημαίνεται ότι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι και … πολυσχιδής και … πολυπράγμων , αφού προβλέπει τρεις γενικές και τέσσερις ειδικές κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων και αντίστοιχα πλαίσια επενδύσεων. Ας τα δούμε αναλυτικά!

Τα γενικά επενδυτικά καθεστώτα:

Τα γενικά επενδυτικά πλαίσια θα ενισχύουν ανταγωνιστικά και βιώσιμα επενδυτικά σχέδια με αποδεδειγμένες προοπτικές κερδοφορίας. Επιπλέον, θα ενισχύουν τις επενδύσεις σε τομείς τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας, θα προωθούν την περιφερειακή συνοχή και την … «πράσινη ανάπτυξη»,ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμίζουν την επιχειρηματικότητα και την ποιότητα των επενδυτικών αποφάσεων. Οι τρεις άξονες των γενικών επενδυτικών σχεδίων είναι, φαινομενικά και ουσιαστικά, οι εξής:

1. Ο άξονας των σχεδίων Γενικής Επιχειρηματικότητα, που απευθύνεται σε υγιείς επιχειρήσεις κάθε είδους σε όλη την επικράτεια, και συνεπώς και στην περιφέρεια…. Με βάση αυτά, προσφέρεται ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς μέσω φοροαπαλλαγών… Μάλιστα! Δηλαδή, ούτε λίγο ούτε πολύ, θα … πριμοδοτηθούν με φοροαπαλλαγές κάμποσα … καλά παιδιά του ΣΕΒ, ώστε να κάνουν … θαλασσο-επενδύσεις, προκειμένου να ανοίξει βραχυχρόνια καμιά θέση … εργασίας (λέγε με δουλοπαροικία…) για τους Ασιάτες, Αφρικανούς και Βαλκάνιους … εποίκους των 300 Ευρώ το μήνα (και πολλά λέω…), και τους φόρους, για τους οποίους … κοβόμαστε σε άλλη … πράξη της … κυβερνητικής φαρσοκωμωδίας, θα τους φορτώσουμε πάλι στις πλάτες των … ιθαγενών ζωντόβολων, που ακούουν στο … καταδικασμένο όνομα «μισθωτοί», οι οποίοι δεν φτάνει που θα είναι άνεργοι στον τόπο τους, αλλά, θα … ζαλικωθούν κι από πάνω τα φορολογικά βάρη! Ο τέλειος σχεδιασμός … με ολοκληρωμένη αντίληψη και επενδυτικό … βάθος!

2. Ο άξονας των σχεδίων Τεχνολογικής Ανάπτυξης, που αφορά τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων με την εισαγωγή τεχνολογικών και οργανωτικών καινοτομιών. Στα σχέδια αυτά, θα παρέχεται συνδυασμός επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing-λήζινγκ)… Μάλιστα! Δηλαδή, κοινώς, δεν φθάνει που χιλιάδες ιθαγενείς θα … στενάζουν στην ανεργία, θα τους στείλουμε για παρέα και τους υπόλοιπους, που είχαν μέχρι τώρα ένα ξεροκόμματο... Διότι, τεχνολογική και οργανωτική αναδιάρθρωση της επιχείρησης, σημαίνει πολύ απλά λιγότερα εργατικά χέρια στην παραγωγική διαδικασία και λιγότερα κεφάλια στον τομέα οργάνωσης μιας επιχείρησης… Συνεπώς, πάρτε … παραμάσχαλα τα κατσορολάκια σας (τα οποία, σημειωτέον, θα κατασκευάζονται από βιομηχανίες … τεχνολογικά και οργανωτικά καινοτόμες, ελέω νέου αναπτυξιακού νόμου…) και μπείτε στη σειρά για συσσίτιο... Και για κανένα κήρυγμα, ώστε να εμπεδώσετε πως «κατακτάται» ο … επουράνιος Παράδεισος, δεδομένου ότι η επίγεια ζωή σας είναι αμετάκλητα Κόλαση, χωρίς διευκολύνσεις τύπου … ρωμαιο-καθολικού Καθαρτηρίου!

3. Ο άξονας των σχεδίων Περιφερειακής Συνοχής, που αφορά επενδυτικά σχέδια, τα οποία αντιμετωπίζουν τοπικές ανάγκες ή αξιοποιούν τοπικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, με περιβαλλοντικά βιώσιμες τεχνολογικές εφαρμογές…

Να υποθέσουμε, ότι εδώ θα ενταχθούν σχέδια για την κατασκευή Χ.Υ.Τ.Υ. που αποτελούν την πρώτιστη ανάγκη των Περιφερειών της χώρας (πλην, ίσως, Δυτικής Μακεδονίας), θα απαλλάξουν την Ελλάδα από τη … δαμόκλειο σπάθη των επαπειλούμενων, εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξοντωτικών προστίμων για τις πανταχού παρούσες παράνομες και ανεξέλεγκτες χωματερές και θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας (αν και … υποτιμημένων, βέβαια, σύμφωνα με τα … γραφειοκρατικά γούστα των Ελλήνων!); Πολύ αμφιβάλλουμε! Διότι, μια τέτοια προοπτική προϋποθέτει κάποια … οξύνοια! Και οι εντόπιοι … διαχειριστές, διαχρονικά, ασπάζονται την άποψη του Ντην Άτσεσον (πρώην Υπ. Εξωτερικών των Η.Π.Α., επί προεδρίας Λύντον Τζόνσον), ότι: «Το πρώτο καθήκον ενός πολιτικού είναι να είναι βραδύνους. Αυτό δεν είναι πολύ εύκολο να το επιτύχει κανείς!» (Τα περαιτέρω σχόλια δικά σας… ).

Ή μήπως να υποθέσουμε, ότι σε αυτή την κατηγορία επενδυτικών σχεδίων θα ενταχθούν τα σχέδια για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ενέργειας. Μα αυτά … εξαιρούνται ρητά και κατηγορηματικά από τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο!!

Επιπρόσθετα, τι σημαίνει ακριβώς «τοπικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», και πως καταγράφεται και προσδιορίζεται αυτό για τις και στις διάφορες Περιφέρειες της χώρας; Για την Κρήτη, επί παραδείγματι, ο αγροτικός τομέας αποτελεί πράγματι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όχι, όμως, σε τοπικό, αλλά σε εθνικό επίπεδο! Δεν αντιλαμβανόμαστε, τι είδους τοπικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έχει η Ιεράπετρα της περιφερειακής ενότητας Λασηθίου, σε σχέση με το Τυμπάκι ή τις Μοίρες της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου, σε ότι αφορά τη θερμοκηπιακή παραγωγή, δεδομένου ότι αυτή είναι εξίσου αναπτυγμένη στις προαναφερθείσες περιοχές! Με την ίδια λογική, αντιλαμβανόμαστε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε εθνικό επίπεδο των νησιών των Κυκλάδων ή των Επτανήσων, στον τομέα του τουρισμού, αλλά αδυνατούμε να αντιληφθούμε το τοπικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Μυκόνου έναντι της Σαντορίνης ή της Κέρκυρας έναντι της Κεφαλλονιάς!

Αλλά, ας δεχθούμε προς στιγμήν, ως υπόθεση εργασίας, ότι αυτή η λογική του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος … ευσταθεί! Σε αυτή την περίπτωση θα ήταν πολύ διαφωτιστικό, να μας απαντήσει κάποιος από τους … αναπτυξιακούς φωστήρες που χάραξαν τις γενικές γραμμές αυτού του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, στα ακόλουθα πολύ λογικά ερωτήματα: Με ποιον ακριβώς τρόπο, η λογική του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος συμβάλλει στην ισόρροπη, ισότροπη και ομοιογενή ανάπτυξη της περιφέρειας και υπηρετεί τον στόχο της περιφερειακής συνοχής; Δεδομένου ότι η Ευρυτανία, για παράδειγμα, γειτνιάζει με την Δυτική Φθιώτιδα και έχει σαφές τοπικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι αυτής, στον τομέα του τουρισμού, δεν θα συγκεντρώσει η Ευρυτανία τα επιδοτούμενα επιχειρηματικά σχέδια, ενώ η Δυτική Φθιώτιδα θα παραμείνει για άλλη μια φορά ο φτωχός συγγενής; Είναι ισότροπη και ομοιογενής μία τέτοια ανάπτυξη, όταν μάλιστα στην Ευρυτανία τα ποσοστά ενισχύσεων ή επιδοτήσεων είναι 20%, 30% και 40% για μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, αντίστοιχα, ενώ στην γειτονική Δυτική Φθιώτιδα είναι αντίστοιχα 15%, 25% και 35%; Τι τύχη θα έχει, λοιπόν, η Δυτική Φθιώτιδα όταν στην ορεινή Αρκαδία τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 30%, 35% και 40%, όταν στην Καρδίτσα, όπου είναι η περιοχή της λίμνης Πλαστήρα, είναι 30%, 40 και 50%, και όταν σε ολόκληρη την Ήπειρο είναι 40%, 45% και 50%; Δεν θα δημιουργηθούν, με αυτόν τον τρόπο, οι συνθήκες διεύρυνσης του χάσματος ανάμεσα στις περισσότερο και τις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές της περιφέρειας; Τι είδους συνοχή θα έχει επιτευχθεί, με τέτοιες λογικές;

Αλλά, ας πούμε ότι η Δυτική Φθιώτιδα είναι πιθανόν (για εμάς είναι βέβαιον…) ότι δεν είναι στα … σχέδια για τουριστική ανάπτυξη! Μήπως είναι στα σχέδια για ανάπτυξη της κτηνοτροφίας στον ορεινό της όγκο ή της γεωργικής της παραγωγής στην κοιλάδα του Σπερχειού, ώστε να τροφοδοτεί με προϊόντα την τουριστική Ευρυτανία; Με αυτά τα ποσοστά ενισχύσεων και επιδοτήσεων πως είναι δυνατόν η Δυτική Φθιώτιδα να γίνει ελκυστική για τους επενδυτές όταν η Αιτωλοακαρνανία που επίσης γειτνιάζει με την Ευρυτανία, θα απολαμβάνει ποσοστά 40%, 45% και 50%, αντίστοιχα, και η επίσης γειτνιάζουσα Καρδίτσα (για να μην αναφερθούμε σε πιο απομεμακρυσμένες περιφερειακές ενότητες…) θα απολαμβάνει τα ποσοστά που προαναφέραμε;

Δεν είναι λοιπόν σαφές, ότι με τη λογική του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, ολόκληρες περιοχές θα παραμείνουν στάσιμες ή θα οπισθοδρομήσουν κι άλλο, παίρνοντας επάνω τους τους μόνους ρόλους που απομένουν σε αυτό το … καλοστημένο παίγνιο, δηλαδή, ή το ρόλο του ενεργειακού παραγωγού ή το ρόλο του «σκουπιδιάρη», προς όφελος των περιοχών που θα προσελκύσουν τα επενδυτικά σχέδια, λόγω του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος;

Αλλά, θα πρέπει να δοθεί και κάποια απάντηση στο εξής ερώτημα: Μέσα από τη λογική της αξιοποίησης του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, η υπερσυγκέντρωση επενδυτικών σχεδίων δεν θα οδηγήσει στη βιομηχανοποίηση του προσφερόμενου προϊόντος και άρα στην αυτόματη άρση … του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος; Δεν θα οδηγήσει, δηλαδή, σε έναν φαύλο κύκλο; Αν η Ευρυτανία, για παράδειγμα, αναπτυχθεί τόσο πολύ τουριστικά, λόγω του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και της αυξημένης ποσόστωσης στις ενισχύσεις, δεν θα φτάσει αναπόφευκτα μια εποχή που κανένας δεν θα θέλει να τη …βλέπει στα μάτια του, αφού θα την αποστρέφεται, γνωρίζοντας ότι αυτό που του προσφέρεται δεν έχει πλέον εκείνη την αγνότητα και την πρωτοτυπία που τον είλκυσε αρχικά, αλλά είναι ένα … ιμιτασιόν προϊόν βιομηχανικής σχεδόν κλίμακας που σκοπό έχει να τον … ξεπαραδιάσει, μη προσφέροντάς του ταυτόχρονα καμία απόλαυση; Δεν θα έχει τότε αντιστραφεί το κλίμα; Αν επεκτείνει κανείς αυτή τη ιδέα και σε άλλους τομείς, όπως η κτηνοτροφία ή η γεωργική παραγωγή, η ενίσχυση επιχειρηματικών σχεδίων με βάση τη λογική του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, δεν θα οδηγήσει σε ανάλογα φαινόμενα, ή σε φαινόμενα του τύπου: «Αγνό ιταλικό λάδι» από … τον Πύργο και την Καλαμάτα, ή «ντόπιο κατσισκάκι» από τους … στάβλους των Τρικάλων και του Κιλκίς, ή, τέλος, του τύπου «Φέτα Αραχώβης» κατευθείαν … από τη Λαμία; O πατέρας μου που κάποτε, πριν από 30 χρόνια, ανακατεύτηκε, παράλληλα προς την κύρια απασχόλησή του και στη διάθεση γαλακτοκομικών προϊόντων, τροφοδοτούσε μαζικά τα μαγαζιά της Αράχωβας με φέτα εξαιρετικής ποιότητας από τη … Λαμία, και οι … αφελείς τουρίστες την αγόραζαν ως … φέτα Αραχώβης, ενώ σε εμάς ήταν γνωστό ότι το κοντινότερο κοπάδι ήταν … σε απόσταση 15-20 χλμ. … στη Δεσφίνα! Κι αυτά συνέβαιναν, τότε… Σκεφτείτε τι γίνεται σήμερα!

Συμπερασματικά, αυτό το … παραμύθι περί «τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος» δεν είναι δυνατόν να θεμελιώσει προοπτικές μακροχρόνια βιώσιμης ανάπτυξης, πολύ δε περισσότερο αξιοβίωτης ανάπτυξης! Συνεπώς, με αυτή τη βάση, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος θα αποτύχει παταγωδώς στην επίτευξη των όποιων στόχων έχει θέσει για αυτόν τον άξονα επενδυτικών σχεδίων!

Τι απομένει λοιπόν; Απομένουν οι επενδύσεις σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, οι επενδύσεις για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων, οι επενδύσεις για ανασυγκρότηση και ανάπλαση περιοχών οικονομικής δραστηριότητας και … κάτι ψιλά για «πράσινες επενδύσεις».

Σε ότι αφορά, τις επενδύσεις σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας (βιοκλιματικός σχεδιασμός κτηρίων, παθητικά ηλιακά συστήματα, φυσικός φωτισμός, φυσικός δροσισμός, λέβητες νέας τεχνολογίας, τοπικά διαθέσιμες ΑΠΕ, συμπαραγωγή θερμότητας/ηλεκτρισμού, τηλεθέρμανση, αντλίες θερμότητας κλπ.) θα είχαν, ίσως, μια σημαντική συμβολή στην κάλυψη τοπικών αναγκών, αρκεί, βέβαια, να συνέτρεχαν οι πληθυσμιακές και χωροταξικές συνθήκες και τα ποσά ενισχύσεων να ήταν αρκετά υψηλότερα! Ακόμη και αν οι ενεργειακές καλλιέργειες στη Δυτική Φθιώτιδα, για παράδειγμα, εξοστράκιζαν όλες τους άλλους τύπους καλλιεργειών, ποιος θα ερχόταν ή ποιος θα αποτολμούσε να επενδύσει σε συμπαραγωγή θέρμανσης-ψύξης/ ηλεκτρισμού ή σε τηλεθέρμαση, όταν οι δύο κύριες πόλεις είναι μικρού πληθυσμιακού μεγέθους, οι άλλες κοντινότερες αγορές με σημαντικές ανάγκες, που θα απορροφούσαν το παραγόμενο προϊόν βρίσκονται σε απόσταση 30-40 χλμ., και οι ενισχύσεις φτάνουν στην καλύτερη περίπτωση το 25%!

Και πάμε, τώρα, στις επενδύσεις για αξιοποίηση των υδάτινων πόρων! Αλήθεια, τι είδους επενδυτικά σχέδια θα επιδοτηθούν στον συγκεκριμένο επενδυτικό τομέα, όταν η εναρμόνιση της Κοινοτικής Οδηγίας Πλαίσιο 60/2000/ΕΚ για την προστασία των υδάτων, έχει παραμείνει … στα χαρτιά (Ν. 3199/2003 και Π.Δ. 51/2007), και δεν έχει γίνει … απολύτως τίποτε για τη παρουσίαση ή τη δημοσίευση ολοκληρωμένων Σχεδίων και Προγραμμάτων Διαχείρισης των υδάτινων πόρων σε επίπεδο Λεκάνης Απορροής Ποταμού, όπως ρητά ορίζει η Κοινοτική Οδηγία Πλαίσιο και τα σχετικά νομοθετήματα της … παράγκας, που αυτοαποκαλείται ελληνικό κράτος. Υπενθυμίζεται ότι η παρουσίασή τους είχε ως καταληκτική ημερομηνία την … 31/12/2008 και η δημοσιοποίηση τους την … 31/12/2009! Πως θα γίνουν λοιπόν επενδύσεις και μάλιστα θα επιδοτηθούν κιόλας, όταν δεν έχει γίνει απολύτως κανένας διάλογος για την άρση των συγκρούσεων στη χρήση των υδάτινων πόρων; Πως θα επενδύσει κάποιος σε λιμνοδεξαμενές για τον αγροτικό τομέα, για παράδειγμα, αγνοώντας τις αστικές ανάγκες για νερό, ή τις ανάγκες του τουριστικού τομέα, ή τις περιβαλλοντικές ανάγκες και τις ανάγκες της άγριας πανίδας; Πως θα ενισχυθεί ένα πιθανό επενδυτικό σχέδιο υδροδότησης της Κορίνθου από την Στυμφαλία, όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει γνωμοδοτήσει αρνητικά; Πως θα επιδοτηθεί η δημιουργία μιας μονάδας εμφιάλωσης νερού στην περιοχή της Σπερχειάδας, όταν η Φτέρη, η Παλαιοβράχα και η Λευκάδα, έπιναν, μέχρι πολύ πρόσφατα, ακατάλληλο νερό από … υδροφόρες, και όταν, πάλι το Συμβούλιο Επικρατείας, έχει γνωμοδοτήσει αρνητικά για τέτοιου είδους διαχείριση των υδάτινων πόρων;

Σε ότι αφορά, τώρα, τις επενδύσεις για ανασυγκρότηση, ανάπλαση και ανάπτυξη περιοχών οικονομικής δραστηριότητας, φανταζόμαστε ότι αυτές αναφέρονται σε εγκαταλελειμμένα μεταλλεία και ορυχεία, και σε ΒΙ.ΠΕ. Αλλά ούτε μεταλλεία, ούτε ορυχεία ούτε ΒΙ.ΠΕ. έχουμε στη Δυτική Φθιώτιδα! Συνεπώς, αυτή η κατεύθυνση επενδυτικών σχεδίων μας αφήνει αδιάφορους! Κι από αναπλάσεις … τουριστικού τύπου τα έχουμε κάνει ήδη … Αιγαίον Πέλαγος! Για να μη μιλήσουμε για τις οικιστικές αναπλάσεις που διατηρούν επί χρόνια σε κατάσταση διαρκούς εξέγερσης τον εμπορικό κόσμο! Πάντως, γενικά μιλώντας, σε τέτοιες εποχές, οι αναπλάσεις και ανασυγκροτήσεις θα ήταν ίσως το τελευταίο που θα περίμενε κανείς να τύχει ενίσχυσης από έναν νέο Αναπτυξιακό Νόμο, που υποτίθεται ότι στοχεύει να μας βγάλει από το τέλμα της υπανάπτυξης!

Μένουν και κάτι … «ψιλά» για «πράσινες επενδύσεις»! Αλλά, είναι τελικά, πράγματι τα «ψιλά», ή όλα τα άλλα είναι … φιλολογία και … προπέτασμα, για να «στήσουμε» έναν άξονα επενδυτικών σχεδίων που ουσιαστικά θα στοχεύει στα … «ψιλά»! Μια απλή ματιά στα ποσοστά ενισχύσεων σε Περιφέρειες όπως είναι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, μπορεί να φέρει στην επιφάνεια … ψήγματα αληθείας! Στο Βόρειο Αιγαίο οι επιδοτήσεις φθάνουν σε ποσοστά, 30%, 40% και 50%, για μεγάλες,μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις! Στη Θράκη τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 40%, 45% και 50%. Στο Νότιο Αιγαίο, όπου περιλαμβάνονται τα Δωδεκάνησα, τα ποσοστά αυτά είναι 15%, 25% και 35% (δηλαδή ίδια με αυτά της Δυτικής Φθιώτιδας). Γιατί τέτοια διαφορά και τέτοια υποβάθμιση του Νότιου Αιγαίου, που και αυτή είναι παραμεθόρια περιοχή, και μάλιστα από τις πιο ευαίσθητες; Τι τρέχει εκεί; Μήπως, τελικά, εκεί σκοντάφτουμε … σε «γκρίζες ζώνες» και δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε με τα … «γειτονόπουλα»; Ενώ στη Θράκη και στο Βόρειο Αιγαίο την έχουμε συμφωνημένη τη … «συνεκμετάλλευση»; Μάλλον κάτι τέτοιο «παίζει», γιατί δεν εξηγείται αλλιώς και το γεγονός ότι η κα. Ιπεκνούρ Τζεμ-Ταχά, κόρη του πρώην Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας, Ισμαήλ Τζεμ, υπό τα … παλαμάκια του οποίου, ο εντόπιος … «μεπηλέρμπεης», χόρευε … ασίκικα ζεϊμπέκικα, έχει προσληφθεί σε έμμισθη θέση συμβούλου του πρωθυπουργού (προσέξτε!…) σε ζητήματα «πράσινων επενδύσεων»! Για τα … «ψιλά» γίνεται η φασαρία βρε παιδιά! Τα υπόλοιπα είναι προσχήματα, … χοντρά γράμματα και ταχυδακτυλουργίες για να αποσπαστεί η προσοχή του … φιλοθεάμονος ιθαγενούς κοινού!

Τα ειδικά επενδυτικά καθεστώτα:

Τα ειδικά επενδυτικά πλαίσια θα αντιμετωπίζουν ειδικότερες προκλήσεις της αναπτυξιακής διαδικασίας και αντιστοιχούν σε άξονες με ιδιαίτερη έμφαση. Αφορούν την νεανική επιχειρηματικότητα, τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, το ολοκληρωμένα πολυετή σχέδια για τεχνολογικό και οργανωτικό εκσυχρονισμό μονάδων και τις επενδύσεις συνέργειας και δικτύωσης. Πιο συγκεκριμένα:

1. Ο άξονας των ειδικών επενδυτικών σχεδίων νεανικής επιχειρηματικότητας αφορά μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχουν ως βασικό μέτοχο, επενδυτή με ηλικία μικρότερη των 40 ετών. Από αυτόν εξαιρούνται, τα φωτοβολταϊκά συστήματα παραγωγής ενέργειας, τα μικρά και πολύ μικρά τουριστικά καταλύματα, ενώ δεν είναι επιλέξιμοι οι τομείς των κατασκευών, του εμπορίου, της εκπαίδευσης και την υγείας. Ωραιότατα!

Τι απομένει, λοιπόν, στους νέους επενδυτές, όταν έχουμε εξαιρέσει όλους αυτούς τους σημαντικούς τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας; Μένουν οι διαφημιστικές δραστηριότητες, η κινηματογραφική, φωτογραφική, γραφιστική και μουσική παραγωγή, η εκδοτικές δραστηριότητες, οι δραστηριότητες σερβιτόρου, κέτερινγκ, ταξιδιωτικού πράκτορα, οι δραστηριότητες τουρισμού υγείας, οι δραστηριότητες βοήθειας με παροχή καταλύματος οι δραστηριότητες γραφειακής και γραμματειακής υποστήριξης, οι δραστηριότητες βιβλιοθηκών, αρχειφυλακείων, μουσείων κλπ., οι δραστηριότητες απασχόλησης, οι υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρονικών υπολογιστών, και οι υπηρεσίες συμβούλων επιχειρήσεων… Δηλαδή, μια από τα ίδια! Η κλασσική λογική της … παροχής υπηρεσιών (σερβιτόροι, σέρβις, ντελίβερι, κλπ.) και των … μικρομάγαζων περιορισμένης εμβέλειας και χρόνου ζωής!

Και τίθεται, πλέον, και το εξής ερώτημα: Με δεδομένη την τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας των νέων, ιδίως στην επαρχία, όπου εγγίζουν το 40%, ποιοι είναι αυτοί οι νέοι που διαθέτουν τα αναγκαία κεφάλαια για να προχωρήσουν σε επενδύσεις τέτοιου είδους, όταν στην καλύτερη περίπτωση (και αυτή είναι στις μειονεκτικές περιφέρειες και περιοχές, όπου η ανεργία είναι μεγαλύτερη) πρέπει να συνεισφέρουν το 65% του κόστους της επένδυσης από ίδιους πόρους για τα τρία πρώτα χρόνια και το 75% για τα υπόλοιπα δύο; Των νέων επενδυτών θα είναι αυτά τα κεφάλαια, ή των γονιών τους; Κάποιο αναπτυξιακοί φωστήρες, έχουν την εντύπωση, ότι η Ελλάδα απαρτίζεται από … πλουσιόπαιδα τύπου … Λεό Πατίτσα και … Πάρη Κασιδόκωστα, που επειδή δεν έχουν πώς να διασκεδάσουν την ανία τους επενδύουν τα πορτοφόλια των μπαμπάδων τους σε … κινηματογραφικές δραστηριότητες ή δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτόρων! Κάποιος πρέπει να τους πληροφορήσει για τις σκληρές πραγματικότητες της άλλης Ελλάδας, που ταΐζει τα βλαστάρια της μέχρι τα 35 από μισθούς και συντάξεις πατεράδων και μανάδων που πέρασαν δια πυρός και σιδήρου προκειμένου να κάνουν ένα κομπόδεμα για τα γηρατειά τους και σφίγγουν τα δόντια βλέποντας τα παιδιά τους να φυτοζωούν…

2. Ο άξονας των ειδικών επενδυτικών σχεδίων μεγάλης κλίμακας αφορά επιχειρηματικές δραστηριότητες με ύψος επένδυσης άνω των 50 εκατομμυρίων Ευρώ. Τέτοιου είδους επενδυτικά σχέδια θα είχαν να προσφέρουν σημαντικά σε υποβαθμισμένες αναπτυξιακά περιοχές, όπως η Δυτική Φθιώτιδα. Δυστυχώς, είναι εξαιρετικά δύσκολο, κατά την άποψή μας να προσελκυστούν τέτοιες επενδύσεις, πχ. στον τομέα του τουρισμού ή στον τομέα των βιοκαυσίμων, εξαιτίας της διαχρονικής απομόνωσης της περιοχής και της μη χωροθέτησής της ως σημαντικής περιοχής, δεδομένου ότι ακόμη και η Λαμία είναι δευτερεύων πόλος στο Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο της χώρας. Ο τομέας των αιολικών πάρκων θα ήταν επίσης ένας δυνητικός τομέας ανάπτυξης, δεδομένου μάλιστα του γεγονότος ότι η Δυτική Φθιώτιδα ανήκει στις Περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας. Αλλά, όπως προαναφέρουμε οι ποσοστώσεις ενίσχυσης που προβλέπονται για την περιοχή, καθιστούν εξαιρετικά προβληματική την προσέλκυση επενδυτών.

3. Ο ειδικός άξονας των ολοκληρωμένων πολυετών επιχειρηματικών σχεδίων αφορά επενδυτικά σχέδια διάρκειας από 2 έως 5 ετών και αξίας άνω των 2 εκατομμυρίων Ευρώ. Λόγοι αντίστοιχοι με αυτούς που αναλύθηκαν για την προηγούμενη κατηγορία, καθιστούν και αυτή την κλάση επενδυτικών σχεδίων άπιαστο όνειρο για τη Δυτική Φθιώτιδα!

4. Ο ειδικός άξονας των σχεδίων συνέργειας και δικτύωσης αφορά επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται από κοινοπραξίες επιχειρήσεων που αποσκοπούν στην υλοποίηση προγραμμάτων, τα οποία είτε αξιοποιούν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των επιχειρήσεων είτε αξιοποιούν υποδομές που δημιουργούνται με εθνική και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, είτε συντελούν στην προσαρμογή στο σύγχρονο τεχνολογικό και οικονομικό περιβάλλον συγκεκριμένων και γεωγραφικά προσδιορισμένων παραγωγικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Για τον συγκεκριμένο άξονα το καθεστώς επιδότησης είναι ασαφές και θα προσαρμοστεί στα εκάστοτε πραγματικά δεδομένα. Δεδομένης της ανυπαρξίας συνεργατικών δομών, ο συγκεκριμένος άξονας είναι μάλλον απίθανο να ενεργοποιηθεί στη Δυτική Φθιώτιδα. Είναι πάντως, βέβαιο, ότι η Κρήτη έχει να κερδίσει πολλά από τέτοια επενδυτικά σχέδια.

Συμπερασματικά, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος έχει αρκετά … σκοτεινά σημεία, που έχουν να κάνουν με τις αδιευκρίνιστες προθέσεις των ιθυνόντων για το προς τα που θέλουν να κατευθύνουν την ανάπτυξη. Η άποψή μας είναι ότι είναι ένας αναπτυξιακός νόμος υπό το καθεστώς του οποίου σημαντικοί οικονομικοί τομείς όπως το εμπόριο, οι κατασκευές και διάφορες μορφές τουρισμού θα περάσουν δύσκολες μέρες. Αναφορικά με την περιοχή μας, ο αναπτυξιακός νόμος τη θέτει για άλλη μια φορά στο περιθώριο, αφού την κατατάσσει στις περιοχές με τις μικρότερες ποσοστώσεις ενισχύσεων και επιδοτήσεων. Η Δυτική Φθιώτιδα για άλλη μια φορά, μένει έξω από το παιχνίδι της ανάπτυξης, και αυτό γιατί η διαχρονική υποβάθμιση και εγκατάλειψή της την καθιστά μη ελκυστική ως επενδυτικό στόχο, και γιατί δεν υπάρχουν, σήμερα τουλάχιστον, οι παράγοντες και το κρίσιμο ανθρώπινο δυναμικό που θα φέρουν την ανατροπή!

Κώστας Γ. Αρβανίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου